Konkursi 19. konkurss
Konkursa darbos ieskatoties
,,Braku” takas staigājot
Esot Brakos, ik uz soļa jūtams kāds stāsts un redzams, kur iedvesmojās saviem darbiem Rūdolfs Blaumanis.
Anna Grīnberga, Rīgas Valsts vācu ģimn., 9.kl.
Blaumanis staigājis un turpina staigāt pa manām un citu latviešu skolēnu skolas takām, tāpat kā “Braku” takas staigājot.
Emīlija Dinstmane, Mālpils vsk., 8.kl.
Rūdolfs Blaumanis bijis kārtīgs, pacietīgs, un pagalms parasti ir bijis sakopts un skaists.
Paula Konovalova, Ērgļu vsk., 9.kl.
Blaumaņa tēli no pasakām, novelēm un lugām virpuļo pa “Brakiem”, veidojot savu stāstu – tādu, kāds tas bija grāmatā, bet nu – realitātē.
Lita Kovisare, privātā psk. “Gaismas tilts 97”, 9.kl.
Tu, Rūdolf Blaumani, esi tik apņēmīgs un rādi mums piemēru.
Dāvids Paeglis, Liezēres psk., 7.kl.
Jau agrāk “Braki” bija vieta, kas cilvēkiem šķita īpaša un neaizskarama. Par tādām saka – tām ir laba aura.
Jēkabs Stepiņš, Liezēres psk., 7.kl.
Runāt ar R. Blaumaņa tēliem ir tas pats, kas runāt ar pašu Blaumani, jo katrā ir daļa no viņa – no pieredzes, uzskatiem, dzīves notikumiem un cilvēkiem, kurus viņš pazina.
Jānis Vanags, privātā psk. “Gaismas tilts 97”, 9.kl.
Ja es dzīvotu R. Blaumaņa laikā
Blaumaņa darbi ir ar ārkārtīgi niansētām cilvēku izjūtām; tās šķiet tik dabiskas un neuzspēlētas, ir grūti iedomāties, ka tas viss ir izdomāts.
Loreta Lazdiņa, Jēkabpils 3.vsk., 9.kl.
Interesanti bija paciemoties R. Blaumaņa laikā, bet tomēr dzīvot tajā laikā es negribētu. Man būtu garlaicīgi. Esmu radusi pie ērtībām.
Līga Uzuliņa, Ogresgala psk., 7.kl.
Grāmata par Rūdolfu Blaumani būs tikai tad, kad viņa laiks saplūdīs ar manējo, kad būšu izlasījusi visus rakstnieka darbus un satikusies ar viņu ne tikai domās.
Ieva Ēķe, Ogresgala psk., 8.kl.
Es vēlētos atrasties R. Blaumaņa laikā, lai redzētu, kā veidojas un aug visi dižgari, kā lēnām top Latvijas valsts…
Evelīna Grīnvalde, Ventspils 1.psk., 9.kl.
Gadsimtiem ejot, laiki un vide mainās, bet cilvēka vilinājums pēc bagātības un varas paliek. Un tikai mēs paši, šaubu un kārdinājuma mirkļos ieklausoties savā sirdsbalsī, varam izdarīt pareizo izvēli.
Nora Keserovska, Ogres Centra psk., 8.kl.
Ja man būtu iespēja ceļot laikā, gribētos redzēt, kā R. Blaumanis rakstīja, vai pat ar viņu aprunāties, vēlētos sastapt viņa izmantotos prototipus dzīvē.
Alessandro Lorio, Rīgas Komercskola, 8.kl.
Dzīvojot R. Blaumaņa laikā, es noteikti saskartos ar problēmām un izmisīgām situācijām, taču es varētu piedzīvot dažādus vēsturiskus notikumus.
Sebastians Saprikins, Rīgas 34.vsk., 8.kl.
Sižets ir veiksmīgi uzrakstīts, ja tas kādu ir piesaistījis tik ļoti, ka paša prāts mudina domāt turpinājumu. R. Blaumanim tas ir izdevies.
Jete Vegere, Rīgas Valsts 2.ģimn., 9.kl.
Tāds dēls kā Rūdolfs Blaumanis ir īsta Dieva dāvana.
Paula Vlasova, Druvas vsk., 9.kl.
„Par velti nekas netop dots un darīts.” (R. Blaumanis)
Katrs mērķis var tikt sasniegts tikai un vienīgi ar darbu.
Hugo Mežiņš, Rīgas Valsts 2.ģimn., 8.kl.
Blaumaņa ieguldītais laiks un darbs nav bijis lieks. Autora lugas, pasakas un noveles ir tikpat nozīmīgas latviešu literatūrā kā viņš pats.
Estere Elīza Laicāne, Rīgas Valsts 2.ģimn., 9.kl.
Mēs esam šai pasaulē, lai attīstītos, radītu un veidotu kaut ko jaunu un turpinātu iesākto, uzkrāto.
Juris Mikovičs, Liezēres psk., 9.kl.
Blaumanis dzīvojis labi tieši tādēļ, ka viņš citiem par velti piedāvājis palīdzību, uzslavējis otru un darījis daudz labu darbu.
Alisone Mae Brīniņa, Rīgas Valsts 2.ģimn., 9.kl.
Ir svarīgi mācēt atrast īstos vārdus, lai tiktu pie atbalsta, būtiski domāt spēcīgas domas. Bet ir arī jāprot dažreiz izjust nožēlu un nepadoties, bet turpināt sapņot. Par velti nekas pasaulē nerodas!
Katrīna Ezergaile, Cēsu 1.psk., 8.kl.
Mīlestības ceļā jāatceras, ka nevajag būt hroniskam optimistam un ka visam ir sava cena. Tā ir dāvana, kas jāpiedzīvo un ko jāmāk lietderīgi un ar pietāti izmantot.
Māra Janova, Rīgas Valsts 2.ģimn., 9.kl.
Katram ir jāiziet sava dzīves skola, un no tās jāgūst pieredze, lai izprastu, kā konkrēta rīcība var ietekmēt paša un cita likteni.
Ričards Jansons, Rīgas Valsts 3.ģimn., 7.kl.
Laiks ir vērtīgs, un to nevajag veltīgi tērēt, bet maksimāli izmantot. Vajag tvert katru mirkli un īstenot sapņus.
Sigija Kalniņa, Ogresgala psk., 7.kl.
Lai kaut ko dabūtu, vajadzīga griba, ir jāstrādā un jāizglītojas ar saviem spēkiem.
Ieva Kerna, Ogresgala psk., 8.kl.
Ja cilvēks mācās apzinīgi, pacietīgi, centīgi un mērķtiecīgi, viņš daudz sasniedz savā profesionālajā dzīvē, soli pa solim kāpjot augšup pa karjeras kāpnēm, un arī pilnveidojas kā personība.
Aleksandra Kirilova, Rīgas Zolitūdes ģimn., 9.kl.
Ies laiks, un es arī kaut ko dāvināšu citiem kā mantojumu, ejot cauri grūtajam taureņa attīstības ciklam.
Elena Mikoviča, Liezēres psk., 9.kl.
Es velna likumu pārveidotu – katrs pats ir savas laimes kalējs. Tā būtu precīzāk, cilvēciskāk, vai ne?
Terēza Elza Rone, Madlienas vsk., 9.kl.
Labāk vairot labo, ne ļauno. Ja darīsim labu citiem, gan arī citi darīs labu mums!
Dāvids Šaršūns, Ogresgala psk., 7.kl.
Man ir sava vieta pasaulē, reizēm man ir laiks nemaksājot, reizēm laiks dot pretī, saņemot mīlestību un vienkāršu “paldies”.
Urzula Tuka, Druvas vsk., 9.kl.
Mūsu pasaulē nav nekā labāka un skaistāka par labiem darbiem un sirsnīgiem vārdiem.
Alise Vilcāne, Līvānu 1.vsk., 7.kl.
Blaumaņa jā un nē
Mēs esam vienā pusē. Es – dažkārt lecīga un traka, tu [R. Blaumani] – rāms un mierīgs, bet abi – par pasauli ar mīlestību centrā.
Lizete Rudzīte, Valmieras Viesturs vsk., 10.kl.
Tavi pretstati, rakstniek, kā man gribētos domāt, ir jaunība un briedums, jūtas un prāts, neģēlība un labais.
Patrīcija Červinska, Ogres 1.vsk., 12.kl.
No R. Blaumaņa darbiem saprotams, ka mantkārība un meli ir trekns “nē”, bet ģimene – tas gan ir “jā”, kas jātur cieņā, lai vai kas.
Elza Bleidele, Cēsu Valsts ģimn., 12.kl.
Lai kāds būtu laikmets, mīlestība pret ģimeni, vecākiem, savām mājām ir pāri visam, un šīm vērtībām es vienmēr, tāpat kā R. Blaumanis, saku un teikšu “jā”.
Veronika Bolozana, Ogres Valsts ģimn., 11.kl.
Blaumaņa darbi ir tik patiesi un mūsdienīgi, jo sižetu aktualitāte un tēlu daudzkrāsainības iezīmes vēl joprojām pastāv un ir vērojamas mūsdienu sabiedrībā un dzīvē.
Agate Cipule, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Droši, bez liekulības un pārliecinoši varu apgalvot, ka R. Blaumanis ir latviešu dižgars, ja pat vēl pēc 100 gadiem tēli un sižeti ir aktuāli un saskatāmi mūsdienu ikdienas dzīvē un sabiedrībā.
Daniels Gucans, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Sirdi uzrunā R. Blaumaņa radošā pieeja un mākslinieciskais izteiksmes veids, bet darbi paver jaunu emociju buķeti un liek lasītājam aizdomāties par spēku un svaru, ko satur tik ierasti un sīciņi vārdi kā “jā” un “nē”.
Austra Jakovela, Rēzeknes Valsts 1.ģimn., 11.kl.
Es kopā ar R. Blaumani saku “nē” atkarībām un slinkumam, taču “jā” drosmei mācīties no kļūdām, darba tikumam, kā arī dzimtenes mīlestībai un gatavībai to aizstāvēt.
Santa Kalniņa, Ērgļu vsk., 12.kl.
Blaumanis norādīja, kādam cilvēkam jābūt – labsirdīgam, taisnīgam, atklātam, izpalīdzīgam un saprotošam – un kādam nebūt – nepatiesam, ļaunam un negodīgam.
Estere Volfa, Cēsu Valsts ģimn., 12.kl.
Mātes un meitas R. Blaumaņa dramaturģijā
Visas mātes un meitas lugās raksturo abpusēja mīlestība par spīti tam, ka šīs sievietes ir dažādas raksturos, sociālajos statusos un tām lemtajos dzīves ceļos.
Madara Liene Gaile, Jelgavas Valsts ģimn., 12.kl.
Neviens jau nav teicis, ka par māti ir būt viegli, par tādām neviens nepiedzimst, bet kļūst…
Annemarija Oļševska, Rēzeknes Valsts 1.ģimn., 12.kl.
Blaumaņa lugās uztverams nacionālās identitātes veidojums, kas dod autora atgriezenisko saiti par ikdienišķām situācijām un notikumiem tautas vidū, iekļaujot arī māšu un meitu attiecību atspoguļojumu.
Rūta Ruzaiķe, Ķekavas vsk., 10.kl.
„Kādēļ ar neizdevušos dzīvi nevar darīt tāpat kā ar neizdevušos cimdu: izārdīt un adīt no jauna.” (R. Blaumanis)
Lai labotu cimdu, lai labotos pats, ir jāpiedomā, kādā rakstā velk valdziņu, kā nostiprina rindu, lai nekādi spēki to no līdzenās formas neizstaipītu pēc savām iegribām, un jāļauj adāmadatai kā pulksteņa rādītājam vadīt roku – ritmiski un meistarīgi.
Alīna Muša, Ērgļu vsk., 11.kl.
Skaidri zinu, ka atdotu visu, lai mamma atgrieztos, un darītu visu, lai man būtu iespēja pēdējo reizi viņai pieglausties un izdarīt to, ko bērnībā nespēju – noskūpstīt viņu uz vaiga un sacīt: “Mammu, es tevi tik ļoti mīlu!”
Marika Vanesa Karasa, Ogres tehnikums, 3.kurss
Katru cimdu vienreizēju un neatkārtojamu padara tieši nelīdzenumi jeb raksti.
Dārta Alksnīte, J. Mediņa Rīgas Mūzikas vsk., 3. kurss
Dievs ikvienam ir devis iespēju, lai mēs, cilvēki, izbaudītu un novērtētu katru mirkli, uzņemtos atbildību, lai vakardienu nevajadzētu ārdīt kā neizdevušos cimdu.
Nikola Červinska, Rēzeknes Valsts 1.ģimn., 11.kl.
Dzīvē valdziņi noslīd katru dienu. Neveiksme darbā – valdziņš nost. Strīds ģimenē – valdziņš nost. Liekā adata paķer nokritušo valdziņu, izvijot cauri dziju, uzliek to atpakaļ uz adatas, un aplis turpinās. Bet cik ilgi, līdz izjūk aplis un jāsāk cimds no jauna, līdz dzīve nonākusi strupceļā, un valdziņu vairs nevar izcelt?
Līva Kalpiša, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Kas reiz bija cietumnieks, tāds arī būs, kas bijis neuzticīgs, no tādas slavas neaizbēgs, un, kas reiz iemīlējis nepareizu dziru, nevarēs būt domās šeit, jo dzīve nav cimdiņš, to nevar izjaukt un sākt adīt no jauna.
Rēzija Ābeļkalne, Rīgas Valsts 2.ģimn., 12.kl.
Dzīvei nav melnraksta, un to nevar izārdīt kā cimdu un sākt visu no jauna.
Marta Barlo, Ogres Valsts ģimn., 10.kl.
Līdzīgi kā jauna cimda adīšana, arī dzīves pilnveidošana ir radošs process, tas ietver jaunu mērķu izvirzīšanu, personīgo vērtību apzināšanu un tādas dzīves veidošanu, kas atbilst patiesajiem centieniem.
Ance Bērziņa, Rēzeknes Valsts 1.ģimn., 10.kl.
Ar cimdu ir jārīkojas ļoti rūpīgi un apdomīgi, jo mums katram pieder tikai viens adījums – kāds būs rezultāts, tas mums ir jānosaka pašiem.
Viktorija Dimza, Ogres Valsts ģimn., 11.kl.
Dzīves adīšana nav viegla, un katrs mezgliņš, ko mēs atstājam, ietekmē nākamās paaudzes. Tāpat kā adījumā – dzīvē ir iespēja veidot krāsainu un bagātu audumu, kas atspoguļo mūsu unikālo ceļu.
Elīza Evelīna Fišere, Madlienas vsk., 12.kl.
Savu cimdu adu tagad un šobrīd, domādama, ka man nebūs vajadzīga iespēja to pāradīt.
Frederika Anna Grende, Rīgas Valsts 2.ģimn., 12.kl.
Lai gan mums nav šīs iespējas – izārdīt un sākt atkal no jauna –, ir iespēja turpināt, kas ir daudz svarīgāk, lai cik neizdevies šis cimdiņš varētu šķist.
Gabriela Gulbe, Cēsu Valsts ģimn., 11.kl.
Katram no mums ir atvēlēts tikai viens dzijas pavediens. Dzīves laikā tas tiek vīts dažādos rakstos, un, kad pabeigts pēdējais gals, gatavais cimds rāda mūsu dzīves stāstu.
Kate Iesalniece, Madonas Valsts ģimn., 11.kl.
Cilvēkiem jāpieņem savs liktenis, jāatrod spēks apzināties, ka viņu dzīvē viss noticis tieši tā, kā tam jānotiek, lai turpmākās dzīves veidotais adījums būtu gluds.
Loreta Kirilova, Cēsu Valsts ģimn., 12.kl.
Mums ir divas rokas, katrai ir nepieciešams cimds, ja pirmais neizdevās, otro adīšu apdomīgāk, kas manā izpratnē ir ar skaidrāku prātu.
Amanda Kuzmina, Ogres tehn., 3. kurss
Jebkurš pazudušais cilvēks, kamēr vien dzīvo, ir spējīgs atrast saulstarus, kas dzīves tumšos nostūrus spilgti apspīdētu.
Emīls Lācis, Rīgas Valsts 2.ģimn., 10.kl.
Blaumanis ir godīgs – katrs saņem pēc nopelniem. Labie darbi nes bagātus augļus, muļķība tiek izsmieta, ļaunums sodīts.
Ieva Miezere, Ogres Valsts ģimn., 12.kl.
Lai kur tu atrastos, problēma un pieredze vienmēr ir ar tevi, jo tā veido cilvēku. Visi notikumi ir tie paši diegi, no kuriem ir adīts tava likteņa cimds.
Olga Murašova, Viktorija Reinicāne, Rīgas 96.vsk., 12.kl.
Spēks – tas ir vārds, kas raksturo tieši R. Blaumaņa cimdus. Spēks garā, spēks cilvēkā, spēks dabā, ģimenē un ticībā.
Justīne Mūrniece, Madlienas vsk., 11.kl.
No jauna neko šajā dzīvē uzadīt nevar, tāpēc jāceļas un jāturpina, kā nākas.
Kristaps Mūrnieks, Ogres tehn., 3. kurss
Ar likteņa pavedieniem vajag apieties ar rūpēm un uzmanību, lai nepārtrūkst kā Krustiņam. Ir ārpus mūsu spējām spēlēties ar laiku.
Dagnija Novicka, Cēsu Valsts ģimn., 12.kl.
Varbūt dzīves cimdu nav iespējams izārdīt, bet to var veidot uz priekšu, radot jaunu mākslas darbu.
Emīlija Paliepa, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Tāpat kā rodas kļūmes cimda adīšanā, arī dzīvē pieļaujam kļūdas. Cimdu mēs varam izārdīt, bet dzīve rit uz priekšu.
Marija Skangale, MIKC Latgales Mūzikas un mākslas vsk., 2. kurss
Ja mēs kļūdīsimies, cimds neizdosies, bet mums vienmēr ir iespēja kļūdu labot. Lai cik nepārbaudīta šī iespēja būtu, tā ir katram, kamēr vien mēs dzīvojam.
Ksenija Ščerbakova, J. Pilsudska Daugavpils Valsts poļu ģimn., 10.kl.
Krustiņa dzīves cimds tā arī palika mūžam nepabeigts.
Madara Vectīrele, E. Kauliņa Lielvārdes vsk., 11.kl.