Konkursi 21. konkurss
Mana sastapšanās ar “Braku” mājām
Mana sastapšanās ar Rūdolfa Blaumaņa muzeju ir kā ieiešana rakstnieka pasaulē.
Sabīne Petrova, privātā psk. “Gaismas tilts 97”, 9.kl.
“Braki” man paliks atmiņā kā mierpilna un klusa vieta, kur var just gan vientulību, gan siltu mājīgumu.
Ruta Blažēvica, Cēsu Valsts ģimn., 8.kl.
Tā ir vieta, kur sirds kļūst mierīgāka un domas gaišākas.
Magdalēna Maija Podgornija, Ogresgala psk., 9.kl.
“Braki” atrodas tuvu pie dabas, nostāk no skaļās pilsētas ikdienas, kur ir mierīgi un var patiesi būt vienatnē ar savām domām.
Marta Epalte-Drulle, Rīgas Valsts 2.ģimn., 7.kl.
Cilvēks un jūra R. Blaumaņa novelē “Nāves ēnā”
Jūra ir tāds liels noslēpums, kuru jāmācās cienīt, respektēt un no kuras ir arī jāuzmanās.
Dāvids Paeglis, Liezēres psk., 9.kl.
Jūra spēj gan iedvesmot, gan ievainot – tā ir skaistākā un bīstamākā vieta vienlaikus.
Emīlija Šnoriņa, Rīgas Igauņu psk., 9.kl.
Cilvēks un jūra ir pretstati, bet līdzvērtīgi savā esībā zem vienas saules, vēlmē būt, nepadoties un pastāvēt.
Kate Jermaka, Bebru psk., 8.kl.
Jūra spēj atņemt dzīvību, bet tā nevar atņemt cieņu, drosmi un līdzcietību.
Kristiāns Vanags, Rīgas Purvciema vsk., 9.kl.
Novele atgādina, cik svarīgi ir novērtēt tuvākos, būt drosmīgiem un saglabāt cilvēcību pat grūtos brīžos.
Gusts Alberts, Rīgas Centra humanitārā vsk., 8.kl.
Visi dabas un likteņa priekšā esam vienlīdzīgi.
Elizabete Braga, Rīgas Valsts 1.ģimn., 9.kl.
R.Blaumanis ir spilgti aprakstījis, kas notiek ar cilvēkiem bezpalīdzības stāvoklī, kā viņi uzvedas, jūtas, būdami nāves ēnā.
Nora Bredovska, Rīgas Āgenskalna Valsts ģimn., 7.kl.
Cilvēki un jūra ir saistīti: vienu brīdi mierā, otru cīņā, bet vienmēr kopā.
Hugo Broks, Cēsu Valsts ģimn., 8.kl.
Katram vajadzētu izlasīt noveli “Nāves ēnā”, lai iepazītu pavisam citādu jūru un novērtētu, cik dārga ir mūsu dzīve.
Ernests Ēķis, Ogresgala psk., 8.kl.
Jūrā slēpjas ne tikai briesmas, bet arī skaistumi – krāsaini koraļļu rifi, daudzveidīgi dzīvnieki un dažādi zilās krāsas toņi.
Amelia Jēkabsone, privātā psk. “Gaismas tilts 97”, 9.kl.
Jūra ne tikai biedē, bet arī iedvesmo cilvēkus uz varoņdarbiem un radošumu.
Marija Kalniete, Rīgas Valsts 2.ģimn., 8.kl.
Jūra uz rakstnieku atstājusi neaizmirstamu iespaidu, ja reiz uzrakstījis tik labu noveli, kurā parādīta jūra visā tās varenībā.
Sigija Kalniņa, Ogresgala psk., 9.kl.
Novele “Nāves ēnā” ir izcils piemērs ne tikai cilvēka gribasspēkam, rīcībai ekstremālos apstākļos, bet arī dabas varenībai, iezīmējot likteņa līniju.
Mārcis Karstais, Rīgas Valsts 2.ģimn., 8.kl.
Jūra novelē bija kā klusa dvēsele, tās darbības neviens nevarēja paredzēt. Tā turēja zvejniekus dzīvus, bet, lai dabūtu citus droši atpakaļ krastā, dažiem vajadzēja iet bojā.
Sabīne Klīgere, Bauskas pilsētas psk., 7.kl.
Lasot noveli, es sajutu, ka jūra tajā nav tikai daba, tā ir cilvēka dvēsele, kurā cīnās bailes, cerība un ticība.
Elza Lapiņa, Rīgas Āgenskalna Valsts ģimn., 7.kl.
“Nāves ēnā” ir radošākais un psiholoģiski niansētākais darbs starp visiem R. Blaumaņa literārajiem darbiem.
Adriana Petrika, Bebru psk., 8.kl.
Novelē attēlots, cik niecīgas var būt cilvēka iespējas salīdzinājumā ar dabas spēka spējām.
Lea Treigute, Rīgas Valsts 2.ģimn., 7.kl.
Novelē atklājas drosme, bailes, egoisms, ticība un šaubas.
Evelīna Valtere, Rīgas Valsts 2.ģimn., 8.kl.
Šeit nav pabeigtības. Te ir tikai bezgalība. Mainība mainības galā. Jūra. Cilvēks.
Gustavs Vāvere, Liezēres psk., 9.kl.
Jūrai piemīt spēja dziedināt, bet tajā pašā laikā atņemt dzīvību. Tā gan dod, gan ņem.
Gabriela Vēbere, Zaķumuižas psk., 9.kl.
Jūra bija spēcīga, pelēka, draudīga, apkārt valdīja tikai izmisums, bailes un nāves alkas.
Nika Marija Zvejniece, Madonas pilsētas vsk., 8.kl.
“Pret draugu atklātam būt – to es turu par savu pirmo lietu.” (R. Blaumanis)
Draudzībai vajadzīga atklātība, tā prasa drosmi, taču tā vieno cilvēkus un rada uzticību.
Klinta Krastiņa, Cēsu Valsts ģimn., 8.kl.
Svarīgi ir uzklausīt draugu, viņa pārdzīvojumus vai prieku – nepārtraucot, netiesājot un arī nejautājot.
Madara Magazina, Berģu Mūzikas un mākslas psk., 9.kl.
Ja mēs spēsim būt atklāti pret sevi un draugiem, mūsu attiecības būs patiesas.
Marta Pole, Ventspils 1.psk., 9.kl.
Atklātība palīdz saprasties, uzticēties un augt kopā.
Jēkabs Stepiņš, Liezēres psk., 9.kl.
Būt atklātam pret draugu nozīmē būt īstam, un tas ir pats svarīgākais.
Marta Tīmane, Kocēnu psk., 7.kl.
Īsti draugi viens otram ir kā atvērta grāmata un uzticas ar visu sirdi un dvēseli.
Līga Uzuliņa, Ogresgala psk., 9.kl.
Stipras draudzības pamatā ir savstarpēja atklātība un uzticēšanās.
Alise Vikštreine, Rīgas Valsts 2.ģimn., 7.kl.
R.Blaumaņa literārie varoņi dzīves krustcelēs
R.Blaumaņa darbi ir kā dzīves jēgas meklējumi, kuros iespējams rast atbildes savās dzīves krustcelēs. Morāles mezgli. Kļūdu bedres. Šaubu viesuļi. Likteņa pieskāriens. Dzīves krustceles.
Marta Ģērmane, Mālpils vsk., 10.kl.
Mīlestība ir vienīgais iemesls, kāpēc mēs dzīvojam. Ne manta, ne nauda. Mīlestība var mūs izraut ārā no purva, pacelt virs šī muklāja, un mēs visu aizmirsīsim. Visu, kas bija un kas vēl būs.
Paula Skudra, E. Kauliņa Lielvārdes vsk., 11.kl.
Šīs krustceles – starp emocijām un prātu, starp pienākumu un vēlmi būt brīvam, starp tradīcijām un vērtībām – atklātas R. Blaumaņa darbos.
Estere Berņikova-Bondare, Jelgavas Spīdolas Valsts ģimn., 12.kl.
Tavu literāro varoņu krustceles, kurā Tu viņus nostādi, dara vieglāku manu dzīves ceļu, iedvesmo mani un dod spēku neapstāties pat tad, kad šķiet, ka viss ir zaudēts.
Elizabete Dārziņa, Valmieras Pārgaujas Valsts ģimn.,11.kl.
Bet zem šī klusuma slēpjas izvēles, neatgriežamie brīži, kuros cilvēks patiesi eksistē. Tieši šajā klusumā Krustiņš beidzot ir izcīnījis cīņu pašam ar sevi.
Kate Grūbe, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Blaumaņa darbi atklāj ne tikai sava laikmeta sabiedrību, bet atspoguļo to psiholoģiski smago izvēli, kas nemainās laikmetu ritumā.
Emīlija Krumholce, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Cilvēka īstais raksturs vislabāk parādās ekstremālās un spiedīgās situācijās.
Loreta Lazdiņa, Jēkabpils 3.vsk., 11.kl.
Varoņi katrā autora darbā nonāk atšķirīgās dzīves krustcelēs, kas aptver visas dzīves sfēras.
Lote Lūkina, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Arī visgrūtākajās dzīves situācijās ir risinājumi, pat ja cilvēks jūtas bezspēcīgs un sagrauts.
Monika Markovska, Rīgas Valsts 2.ģimn., 12.kl.
Ir jāmīl ar visu sirdi, pat ja nav garantijas, vajag dzīvot šodienā, nevis bailēs no rītdienas, un ir jāizvēlas patiesas jūtas, nevis mānīgas ilūzijas par bagātību un mantu.
Līva Ozola, Rīgas 64.vsk., 10.kl.
Blaumanis mums dod iespēju mācīties sajust, svērt un izvērtēt.
Daniela Anna Ozoliņa, Cēsu Valsts ģimn., 12.kl.
Visi taču vienmēr saka, lai seko savai sirdij, lai kas arī notiktu. Un to es [Raudupiete] darīju. Tiecos vien tur, kur sirds mani stūma. (..) Es biju ļāvusi savam vienīgajam bērnam skatīties nāvei acīs.
Anna Voloha, E. Kauliņa Lielvārdes vsk., 11.kl.
R.Blaumanis māca, ka svarīgi ir nepalikt krustcelēs, bet gan uzdrošināties izvēlēties savu ceļu, kas ir godīgs un patiess.
Rebeka Zotova, Jelgavas Spīdolas Valsts ģimn., 12.kl.
R.Blaumaņa daiļrades varoņa vēstule citam tēlam vai rakstniekam
Tu [R. Blaumani] mani [Kristīni] ievainoji, bet arī iemācīji to, ka mīlestība, kas spēj ciest, ir dzīva un mīlestība, kas necieš, ir tikai ēna.
Karīna Vingre, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Lai kur Tu būtu, māt, es esmu ar Tevi. Un, kad Tu skatīsies debesīs, varbūt kāda zvaigzne mirkšķinās Tev ar cerību. Varbūt tas būšu es. Tavs zēns. Tavs Matīsiņš.
Nika Sircova, Rīgas Purvciema vsk., 11.kl.
Baumas ir cilvēces kodols. Tās padara lētticīgāku, taču arī piesardzīgāku. Vienmēr ir iemesls, kāpēc baumas izplatās: vaina noziegumā vai laime mīlestībā vai tieši pretēji – cita cilvēka liksta.
Emīls Lācis, Rīgas Valsts 2.ģimn., 12.kl.
Es [Kristīne] varu Edgaru glābt! Citiem varbūt šķiet, ka, glābjot viņu, iestigsim purvā abi, bet tā nav! Mēs esam ugunī, kuru nevar nodzēst purva mitrums.
Marta Evija Plaude, Rīgas Valsts 2.ģimn., 10.kl.
Mātes mīlestība ir kā aka, kas piepildīta ar dzīvu ūdeni. Bet, ja aka izžūst, tajā paliek tikai tukšums, kurā skan vainas atbalss.
Ksenija Ščerbakova, J.Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimn., 12.kl.
Un varbūt tas ir lielākais cilvēka sapnis — nevis izdzīvot, bet palikt atmiņā.
Elīna Elizabete Ancveriņa, JTT struktūrvienība Barkavā, 1.kurss
Mīlestība tur Tavu dvēseli tik uzmanīgi, it kā tā būtu trausls māla trauks, kas pie asākas kustības varētu salūzt. Sirds ir pilna, un ir sajūta, ka tā reiz plīsīs no pašas siltuma, no rūpēm par otru cilvēku.
Patrīcija Emīlija Arāja, Ogres tehn., 3. kurss
Raudupiete Matīsiņa likteni bija nodevusi Dieva rokās, taču tas ir tikai attaisnojums, ar ko slāpēt sirdsapziņas balsi.
Loreta Avota, Ogres tehn., 3. kurss
Pateicoties mīlestībai, pasaule kļūst labāka.
Rojs Brovackis, A. Upīša Skrīveru vsk., 10.kl.
Tā ir mana [Ilzes] elle. Mīlēt to, kas man nodarījis vislielākās sāpes.
Patrīcija Eindorfa, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Mans Krustiņ, tēvs nenošāva zagli, bet mūžam krustcelēs stāvošo, kam bija nepieciešama īsta mīlestība un atbalsts bērnībā, lai dotu spēku virzīties pretim gaismai visa mūža garumā.
Andriana Ferčuka, Valmieras Pārgaujas Valsts ģimn., 11.kl.
Katram pašam sevi jāuzved uz ceļa, un tas nav neviena cita pienākums.
Sanija Gasparoviča, Jelgavas Spīdolas Valsts ģimn., 12.kl.
Es [Krustiņš] biju dēls, kam vajadzēja nest jums [vecākiem] prieku, bet atnesu tikai rūgtumu un vilšanos, solījos kļūt par cilvēku, bet paliku par ēnu. Ja biju jūsu lepnums, tad pārvērtos par jūsu kaunu.
Sofija Isačenko, Cesvaines vsk., 11.kl.
Tu [Krustiņ] kriti citādi – ar parādiem, kaunu un melnām rokām. Un tās ir sāpes, kas sāpina vairāk par šāvienu.
Miķelis Jaunromāns, Rīgas Valsts 2.ģimn., 12.kl.
Ķert laimi ir jaunības māka, bet to pazaudē pirmo un ar naudu un zemi to nevar nopirkt, vismaz ne īstu.
Dārta Kleinberga, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Mūsu tautas stiprums slēpjas katra cilvēka lielumā – viņa darbos, sapņos, sirdī, spītībā, ticībā, pavisam vienkāršās ikdienas lietās.
Kaspars Kopštāls, Rēzeknes tehn., 4.kurss
Bagātība nevar piepildīt to, ko var īsta mīlestība.
Lelde Luste, Valmieras Pārgaujas Valsts ģimn., 11.kl.
Mīlestība negrimst, pat ja cilvēks grimst. Tā paliek gaismā starp zvaigznēm un elpo mūsu vietā.
Sandija Liepa, Madlienas vsk., 11.kl.
Dzīvot ar cilvēku, kuru nemīli, ir īstā elle.
Anastasija Mežecka, Rīgas 96.vsk., 12.kl.
Neviena dvēsele mūsu Dieva pasaulītē nav perfekta, daudzas sievietes, kurām šķietami pieder viss, iekšēji cīnās ar pārmetumiem, nepiepildītām vēlmēm un neatbildētiem jautājumiem.
Simona Maira Millere, Jelgavas Spīdolas Valsts ģimn., 12.kl.
Es [Krustiņš] pats esmu šo dzīvi sapostījis. Neviens cits nav vainīgs manās ciešanās. Esmu sabojājis dzīvi arī citiem: tēvam, mātei, Ilzei un arī Matildei.
Ernests Silakalns, Rīgas Valsts 2.ģimn., 11.kl.
Es [Matīsiņš] būšu Tev [Raudupiete] blakus, raudzīšos no augšas, no mākoņa maliņas, jo es Tevi ļoti, ļoti, ļoti mīlu, tāpat kā Tu patiesībā mīlēji mani.
Annija Šulca, Ogres tehn., 2.kurss
Es [Andriksons] strādāšu nepaguris, lai atlīdzinātu Jums [baronam] nodarīto postu, atmaksāšu atlaisto rentes maksu trīskārtīgi, atlīdzināšu nodedzināto silu, būšu Jums uzticīgs un pateicīgs.
Emīlija Vandere, Rīgas Valsts 2.ģimn., 12.kl.
Tu, Kristīn, esi mana [Akmentiņa] mācība nebūt tik naivam, laipnam un jaukam pret cilvēkiem, kas to nav pelnījuši. Tu iemācīji, ka laipnība jāsaglabā tam, kas to ir pelnījis un novērtēs.
Paula Vlasova, Saldus vsk., 11.kl.
Cilvēks nekad līdz galam nebūs laimīgs, jo laime ir bezgalīga.
Aleksandrs Zālītis, Rēzeknes tehn., 1. kurss
“Es gribu sirdi pret sirdi.” (R. Blaumanis)
Mīlestībai nevar noteikt cenu, izmaksas, prognozēt peļņu, un tā ne vienmēr strādā pēc principa, ja ir pieprasījums, tad ir arī piedāvājums.
Hugo Mežiņš, Rīgas Valsts 1.ģimn., 10.kl.
R.Blaumanis bija cilvēks ar jūtīgu dvēseli un sirdssiltumu krūtīs, un mīlestības tēma caurvij daudzus viņa darbus.
Evelīna Grīnvalde, Ventspils Valsts 1. ģimn., 11.kl.
Cilvēks būs patiesi dzīvs tik ilgi, kamēr spēs just un atvērt sirdi arī citiem.
Estere Kuple, Valmieras Valsts ģimn., 12.kl.
Es ticu, ka cilvēks var būt patiesi bagāts tikai tad, ja viņam ir attiecības “sirdi pret sirdi” – mīlestībā, ģimenē vai draudzībā.
Ričards Mazūrs, JTT struktūrvienība Barkavā, 3.kurss
Dažiem mīlestība iekrīt klēpī kā debesu dāvana, citiem tā jāiekāro kā sveša, naidīga zeme.
Eva Evelīna Rute, Cēsu Valsts ģimn., 12.kl.
Ja sirds sastop sirdi, dzīve iegūst jēgu.
Alise Streile, Madlienas vsk., 10.kl.
Es zinu, cik trausla un slidena var būt mīlestība, taču nav iemesla, kamdēļ tā būtu jāieslēdz skapī un nemitīgi jāsargā kā neizmērojama bagātība.
Urzula Tuka, Druvas vsk.,11.kl.
Katram no mums ir jāizvēlas, pa kuru ceļu iet, brist cauri purvam, riskējot tajā noslīkt, vai arī atrast stingru, drošu pamatu, uz kura būvēt savu dzīvi un nākotni.
Aleksa Volka, Ogres tehn., 2.kurss